BUDUJEMY DOM, czyli dom parterowy czy z piętrem?

Pozostając w temacie poszukiwania projektu domu idealnego zaczęłam zastanawiać się nad kolejnym z problemów, który pojawił się po drodze. 
Postanowiłam zadać sobie kluczowe pytanie o to który dom jest idealny dla rodziny 2+2, która na budowę domu chce przeznaczyć niewielki budżet. Czy ma być to dom parterowy czy z piętrem?
Planowanie budżetu inwestycji budowlanej jest istotnym aspektem, mającym wpływ na jej powodzenie. Wybór projektu domu w początkowej fazie – decyzja o formie i wielkości budynku powinna być zatem podjęta odpowiedzialnie, adekwatnie do zasobów finansowych  jakimi dysponuje Inwestor.  Ważne jest by znaleźć odpowiedni balans między potrzebami i oczekiwaniami, a dostępnymi środkami. 
Warto przede wszystkim być świadomym jakie aspekty mają największy wpływ na koszt budowy domu i gdzie można szukać oszczędności. Podstawową i oczywistą zależnością, jaką należy w tej kwestii wziąć pod wagę jest wpływ wielkości domu i liczby jego kondygnacji na koszt budowy.
Projekt domu Z35, źródło: extradom.pl
Wybierają projekt domu parterowego, Inwestor może uniknąć wielu kosztów, które musiałby ponieść w przypadku budowy domu z poddaszem użytkowym czy domu piętrowego. W budynku jednopoziomowym nie będą potrzebne schody, których postawienie jest stosunkowo kosztowne, a które dodatkowo zabierają cenną powierzchnię użytkową domu. Nie będzie także konieczności budowy stropu nad pierwszą kondygnacją, co również obniży koszty inwestycji. Ponadto fundamenty, które będą miały za zadanie przenosić na grunt obciążenia z jednej tylko kondygnacji, mogą mieć mniejszą nośność, a co za tym idzie koszt ich budowy będzie niższy.
Projekt Dom z widokiem, źródło: extradom.pl
Rozważając budowę domu parterowego należy jednak wziąć pod uwagę, że jego powierzchnia zabudowy będzie większa niż w przypadku domu piętrowego o tym samym czy nieco większym metrażu. 
Oznacza to, że będzie zajmował więcej powierzchni na działce, konieczne będzie kupno większej działki o odpowiedniej szerokości, co oczywiście wpłynie na koszt inwestycji. Nie będzie to miało natomiast większego znaczenia, jeśli Inwestor posiada już działkę o znacznej powierzchni lub planuje zakupić działkę w dużej odległości od miasta, gdzie koszty gruntu są niższe. Różnica w kosztach może natomiast okazać się odczuwalna, jeśli dom ma zostać wybudowany na przedmieściach, gdzie ceny działek budowanych są stosunkowo wysokie.
Projekt domu E-106, źródło: extradom.pl
Decydując się na projekt domu piętrowego, strefy nocną i dzienną najlepiej rozdzielić umieszczając każdą na innej kondygnacji. Na parterze można stworzyć przestronną część dzienną, słoneczną, w której przyjmuje się gości. Piętro warto przeznaczyć na strefę nocną, relaksu, wyciszenia po ciężkim dniu.
Niewielki dom parterowy z przeznaczeniem dla rodziny 2 + 2 może okazać się rozwiązaniem bardziej funkcjonalnym i praktycznym, jeśli odpowiednio się go rozplanuje i urządzi. 
Przede wszystkim istotne jest oddzielenie pomieszczeń użytkowania dziennego – kuchnia, salonu i jadalni od pomieszczeń nocnych – sypialni i łazienki. Pomieszczenia strefy dziennej w małym domu parterowym mogą być połączone i otwarte, co pozwoli na znaczą oszczędność powierzchni. 
Bardzo dobrze sprawdza się rozwiązanie z wyspą kuchenną, która pozwala na estetyczne i funkcjonalne oddzielenie kuchni i salonu. Sypialnie strefy nocnej budynku, powinny znaleźć się w jego przeciwległej części. Mogą być oddzielone od części dziennej poprzez garderobę i łazienkę z niewielkim korytarzem, wokół których zostaną rozlokowane.
W domu zaprojektowanym w ten sposób domownicy będą mieli możliwość spędzania razem czasu, ale też nie będą przeszkadzać sobie w wypoczynku i pracy.
Projekt domu Z281, źródło: extradom.pl
Co ważne: dom parterowy jest rozwiązaniem szczególnie sprzyjającym dla rodzin z małymi dziećmi. Nie trzeba bowiem stosować zabezpieczeń na schody w celu uniknięcia wypadków zanim dziecko nauczy się po nich poruszać. 
W domu jednopoziomowym łatwiej jest również sprawować kontrolę nad dziećmi z wieku przedszkolnym czy wczesnoszkolnym, które wymagają stałego nadzoru. Nie ma potrzeby przerywania wykonywanych czynności wędrówkami po schodach do pokojów dzieci, by sprawdzić czy wszystko w porządku. Z kolei w domu parterowym kontakt domowników jest zdecydowanie ułatwiony, co ma pozytywny wpływ na ich wzajemne relacje.
A jakie są Wasze spostrzeżenia dotyczące domów parterowych i piętrowych? Co Was bardziej przekonało? Czekam na uwagi mając nadzieję, że dzięki temu wpisowi rozwiałam kilka Waszych obiekcji i udało mi się zwrócić Waszą uwagę na kwestie, których do tej pory nie udało się Wam zauważyć.
Pozdrawiam 
PM

only4walls PM

Phasellus facilisis convallis metus, ut imperdiet augue auctor nec. Duis at velit id augue lobortis porta. Sed varius, enim accumsan aliquam tincidunt, tortor urna vulputate quam, eget finibus urna est in augue.

11 komentarzy:

  1. Mam parterówkę. 106 mkw plus garaż w bryle. Nie zamieniłabym na inny, choć czasem wolałabym jeden pokój więcej. Do sypialni idzie się na noc, dzieci w pokojach swoich też mało czasu spędzają, życie toczy się w strefie dziennej, więc warto ją maksymalnie rozplanować i połączyć z tarasem, który latem jest powiększeniem tej strefy. Co mogę podpowiedzieć, żeby wygospodarować spore pomieszczenie gospodarcze, pralnię i poszerzyć sobie garaż o jeden metr z jednej strony na różne półki itp. U mnie problem z projektem był spory, bo zarówno wjazd, wejście jak i główny taras miały być z jednej strony, to nieczęste rozwiązanie, jakieś 5% projektów, ale coś się znalazło. Ja tylko nie jestem zadowolona z tego, że na strychu mam kratownice, które trochę utrudniają poruszanie się, ale nie znałam się na tym tak mi wybudowano. Niemniej jednak strych wykorzystuje na składowanie rzeczy rzadko używanych, jak walizy podróżne, rzeczy okołochoinkowe itp.

    OdpowiedzUsuń
  2. marzyłam wiele lat o parterowym domu ale mąż uparł się na piętrówkę-mały metraż ale z wyraźnym podziałem na część dzienna i prywatną :)
    wybraliśmy ten projekt: http://www.tooba.pl/projekt-domu-Stokrotka-1-PS-TWH-656
    i mam nadzieję,że za rok-dwa uda się coś ruszyć w tym temacie :)
    pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  3. Kochana nie wiem jakiej wielkości planujesz dom ... ale przemyśl pierwszy aspekt kto będzie te metry sprzątać;) Nie prawda, że domy parterowe są tańsze schody generują tak dużych kosztów... to wszystko zależy od fachowców i w jakim województwie budujesz, bardzo dużym kosztem jest dach, ocieplenie, strop itp... a potem oczywiście wykończenie. My nie mieliśmy dużego budżetu w większości wszystko robimy sami, budowa domu to jest jedna wielka przygoda z niedotrzymanymi terminami z wiecznym bałaganem, jak się buduje drugi raz to się już wszystko wie.. praktyka, a to co piszą i nie ma nic wspólnego z rzeczywistością. Powodzenia!!!
    Przesyłam buziaki i służę pomocą Kami:)

    OdpowiedzUsuń
  4. Bardzo dziękuję Wam za każdą cenną dla mnie uwagę.Pomogą mi wybrać ten idealny dom i...Nie popełnić aż tylu błędów po drodze.Czekam na więcej!

    OdpowiedzUsuń
  5. Mój projekt to Sonata znalazłam na ekstradom.pl Oczywiście sporo zmieniłam dopasowując do potrzeb i mam przede wszystkim duże okna tarasowe na las. Najczęściej jest tak, że każdy marzy o małym domku, a jak zaczyna budować, to mu szkoda tej powierzchni, która może być u góry. I tak powstają 180 metrowe domki. Moja przyjaciółka skorzystała z moich porad, nie popełniła moich błędów i także jest mega zadowolona ze swojej nieco większej parterówki. Życzę najlepszych wyborów!

    OdpowiedzUsuń
  6. Zdecydowanie dom parterowy ! Mniej biegania po schodach tam i z powrotem , teraz to gratka ale z wiekiem jest to uciążliwe. I wszystko w zasięgu wzroku, małe dziecko na górze , ty na dole w kuchni , płacze lecisz na górę, garnek się przypala lecisz na dół , za chwilę pędzisz na górę ubrac dziecko itp. nie wyobrazam sobie tego, mimo , że mamy dom piętrowy, to sypialnie i całe życie toczy się na dole, pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  7. Parterowy dom jest tańszy w budowie i eksploatacji. W dodatku jest mniej przestrzeni do sprzątania. Osobiście bardziej podobają się mi takie parterowe domki :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Oj tak, te zabezpieczenia na schody to naprawdę spore wyzwanie. Zwłaszcza gdy dziecko jest trochę starsze i potrafi już taką zwykłą, prostą barierkę otworzyć. My od początku zainwestowaliśmy w jedną barierkę na piętrze, która miała skomplikowany zamek - wszystko dlatego, że naszej córeczce zdarzało się lunatykować. Zdała egzamin, czasem ja miałem problemy, żeby ją otworzyć ;)

    OdpowiedzUsuń
  9. Dom piętrowy prezentuje się lepiej ale według mnie lepszym wyborem będzie dom parterowy.

    OdpowiedzUsuń
  10. Myślę, że wiele zależy od funduszy jakie posiadamy, gdyż piętrowy pewnie będzie droższy. Design myślę, że podobny jest, chociaż wiele zależy od upodobań.

    OdpowiedzUsuń
  11. Mi to się marzy właśnie parterówka, póki co mam surową działkę budowlaną i na dodatek nie uzbrojoną w media. Ale plany są na postawienie właśnie parterówki.

    OdpowiedzUsuń